Mindful Wandelingen

Wat is mindful wandelen?

Tijdens een mindful wandeling gaat het vooral om aandacht. Aandacht geven aan je ademhaling, je voetstappen en al je zintuigen. Hierdoor kom je helemaal in het hier en nu. Je hoofd wordt rustig en je zult meer ruimte ervaren. Iedere wandeling heeft een thema. Tijdens de wandeling onderzoek je wat dit thema voor jou betekent. Hierbij betrekken we actief de symboliek van de natuur. Dit levert vaak verrassende inzichten en andere perspectieven op. 

Wandelen in de natuur heeft bewezen effecten op je gezondheid. Het helpt tegen stress, verbetert je slaap en concentratievermogen. Wanneer je mindfulness beoefent, ben je met vriendelijke open aandacht aanwezig bij de ervaringen in het moment. Hoe die ervaring ook is. Op deze manier krijg je meer inzicht in je gedachten, gevoelens en automatische reacties. Een mindful wandeling combineert deze twee. Wandel ook een keer mee en laat je verrassen door wat de natuur je te vertellen heeft!

Klik hierboven voor een ingesproken versie van een deel van de mindful wandeling. Deze kun je doen waar en wanneer je maar wilt. Doe voor een maximaal effect, één oortje in je oor en houd één oor vrij. Zo kun je mijn stem volgen én houd je contact met je omgeving.

Mindful Wandeling Zondag 25 oktober: Dag van de Stilte

A.s. zondag is het Dag van de Stilte. Tot vorig jaar had ik geen idee dat deze dag bestond, misschien had ik het kunnen weten, want er is tegenwoordig immers een dag voor van alles. Wist jij bijvoorbeeld dat er ook een Wereld DenkDag bestaat? (Dat is overigens op 22 februari, mocht je het willen weten).

Ik heb jaren geloofd in de volgende definitie van stilte: ‘Stilte is de ervaring van geen enkel geluid, of de ervaring van zo weinig geluid dat het als volledig natuurlijk en rustgevend wordt beschouwd.’ Dat gaat over de stilte in de omgeving waar jij op dat moment bent. En zeker, dat is ook stilte. Ik kan er enorm van genieten als ik alleen thuis ben (wat in Corona-tijd niet zo vaak meer gebeurt), de stilte in huis is dan hoorbaar en voelbaar, heerlijk vind ik dat! Bovendien is het nog een hele klus om in ons land een plek op te zoeken waar het echt stil is, deze zijn slechts met een kaars te vinden.

Maar, ik kwam er op mijn levenspad al snel achter dat deze stilte maar een kleine schakel is om rust te ervaren. Want de onrust zit meestal toch echt in mij! Tijdens mijn mindful wandelingen hoor ik vaker van deelnemers dat ze, in stilte lopend door een natuurgebied, erachter komen dat het in hen helemaal niet stil is!  

Ons hoofd maakt vaak overuren; we denken over wat is geweest en wat nog komen gaat, we piekeren, mijmeren, tobben, dromen, wikken en wegen wat af. Dan lijkt stilte opzoeken in de natuur opeens een eitje! Hoe krijgen we ons hoofd stil is dan de vraag?

Ik geef je een paar tips die mij daarbij helpen, wie weet werken ze ook voor jou:

  • Ga wandelen in de natuur en concentreer je op de waarneming van je zintuigen;
    • Wat hoor je: luister naar de geluiden in en om je heen
    • Wat zie je; kijk naar vormen, kleuren, contrast.
    • Wat ruik je; welke geuren bereiken je neus en welke associaties roept dit op
    • Wat proef je; welke smaak heb je in je mond
    • Wat voel je; de wind op je huid, de grond onder je voeten, de warmte van de zon, de kou op je neus, de stof van je broek op je benen?
  • Ga in je eentje dansen op heerlijke muziek. Maak contact met je lijf en voel van binnenuit hoe de muziek jou laat bewegen. Er is niemand die naar je kijkt, dus je kunt zo gek doen als je wilt.
  • Doe een geleide meditatie of visualisatie, er zijn genoeg (gratis) apps die je daarbij kunnen ondersteunen. Je laat je leiden naar waar de stem je brengt.

Mocht je a.s. zondag, op de Dag van de Stilte, graag een begeleide mindful wandeling doen, meld je dan bij mij aan. Er is ivm de Corona maatregelen, slechts plek voor 3 deelnemers.

Praktische informatie

  • Zondag 25 oktober, 29 november, 27 december 2020
  • Van 9.30 tot 11.00 uur
  • Groepjes van maximaal 10 personen op 1,5 meter afstand
  • Locatie: Delft, Delftse Hout
  • Kosten: €12,50 per persoon
  • Aanmelden: saskia@coachnatuurlijk.nl

Wat zeggen anderen over de mindful wandeling?

Het geeft mij heel veel rust en ontspanning. Door de wandeling ga je ook bij jezelf op reis. Het helpt mij om goed bij mezelf te kijken. (Pia)

De wandeling gaf mij nog meer contact met de aarde en de natuur. Het maakte mij rustig omdat ik me steeds meer kon overgeven aan het moment van zijn; de adem rustig en kalm zodat ook het denken tot rust komt. (Bep)

Bijzonder om met een groep mensen in stilte te lopen, dat gaf een heel verbonden gevoel. Fijn vond ik de uitnodiging van Saskia om met m’n aandacht naar m’n voeten te gaan en te voelen hoe deze contact maken met de aarde, of met aandacht te luisteren, te kijken of te ruiken. Door de natuur om me heen intenser waar te nemen, word ik ook mijn eigen natuur meer gewaar en kan ik beter voelen wat er in mij leeft! (Martine)

 

Foto Saskia Zeelenberg
Contactgegevens

Saskia Zeelenberg

Natuur- en Wandelcoach

saskia@coachnatuurlijk.nl

06-41886758